www.somogytv.hu
A speciális tudás nem helyettesíthető
2017.10.11, Szerda
Kényszermegoldás az a törvénymódosítás, amely értelmében a szakképesítés nélküli pedagógusok is foglalkozhatnak enyhén értelmi fogyatékos gyermekekkel. A változtatás egyik oka a szakemberhiány. Többek között erről is beszéltek a mai Gyógypedagógiai Konferencián Kaposváron. Emellett elhangzott, hogy 2018 szeptemberétől lép életbe az a változás is, amely megszünteti annak a lehetőségét, hogy a tanulási nehézséggel küzdő gyerekek bizonyos tantárgyak esetén felmentést kapjanak.

dr. Podráczky Judit, dékán, Kaposvári Egyetem, PK:
A felsőoktatás egészében minden szakot meg kellett újítani. Van egy új szakstruktúra-rendelet, átrendeződtek a szakok. Szerencsére a munkaerőpiacon jól értelmezhető tanító, pedagógus, gyógypedagógus formailag nem változott, viszont tartalmilag nagyon sok szempontból. Új képzési és kimeneti követelményeket kellett a szakterületeknek készíteni.

A köznevelési törvényben több változás is életbe lép 2018-tól - erről beszélt dr. Podráczky Judit, a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Karának dékánja. Az egyik ilyen jogszabályi változás lehetőséget teremt arra, hogy ne csak gyógypedagógusok, hanem szakképesítés nélküli pedagógusok is foglalkozhassanak enyhén értelmi fogyatékos gyermekekkel. Erre a szakemberhiány miatt is szükség van, de a kérdés jóval összetettebb - mondta dr. Podráczky Judit.

dr. Podráczky Judit, dékán, Kaposvári Egyetem, PK:
Egyrészt alapvetően van egy hiány, amit a lehető legjobb tempóban kellene valahogyan mérsékelni. Másrészről sokkal több területre kell olyan speciális szaktudás, amiben a gyógypedagógia segíthet. Mondhatjuk ezt úgy is, hogy egyre több a sérült gyerek. Én azt is mondom, hogy egyre több tudásunk van, specifikus tudásunk van arról, hogy milyen típusú probléma esetén, milyen segítségre van szükség.

Az Oktatási Hivatal Kaposvári Pedagógiai Oktatási Központja ezek értelmezésében nyújtott segítséget a mintegy 500 pedagógusnak és gyógypedagógusnak a szerdai konferencián. Az eseményen dr. Kiss László, az Emberi Erőforrások Minisztériumának szakszolgálati és gyógypedagógiai referense kihangsúlyozta: a módosítás megszünteti annak a lehetőségét, hogy a tanulási nehézséggel, például a diszkalkulia vagy a diszlexia enyhébb formáival küzdő gyerekek bizonyos tantárgyak esetén felmentést kapjanak az osztályzás alól.

dr. Kiss László, szakszolgálati és gyógyped. referens, EMMI:
Az értékelés és minősítés alóli felmentés, illetve a szöveges értékelést szabályozza, magyarul az osztályozás alóli felmentés. A jelenleg hatályos jogszabály szöveg szerint nem csak a sajátos nevelési igényű, hanem voltaképpen bármelyik tanulói csoportra alkalmazható a szakértői bizottság véleménye alapján, és az igazgató által megadva.

Emellett a jogszabályban előírt átállásra 1 éve van az intézményeknek és a szakembereknek - tette hozzá dr. Kiss László.

dr. Kiss László, szakszolgálati és gyógyped. referens, EMMI:
Egy nagyjából 1 éves felkészülési idő van mindenki számára a diagnosztikának, a többségi pedagógiának, bár az, hogy többségi a BTMN-in nem értelmezhető, mert a BTMN-esek a többségi csoporton belül, a normál tartományon belül találhatóak meg. Illetve a Pedagógiai Szakszolgálat más részeinek, illetve a fejlesztő pedagógiának is ez egyéves felkészülési idő.

Az eseményen elhangzott: a kormány ettől a lépéstől reméli, hogy a diákok, a szülők és a pedagógusok motiváltabbak lesznek a nehézségek leküzdése érdekében.

(Somogy TV, Híradó)