www.somogytv.hu
Beszédfejlesztéssel a tanulásért
2017.03.06, Hétfő
Napjainkban egyre több a nyelvi zavarral küzdő gyermek, ez a probléma pedig komoly hatással van a tanulásra, az olvasási teljesítményre és a szövegértésre is. Épp ezért a tervek a szerint a mostani 5 helyett már 3 éves korban szűrnék a kisgyermekeket - többek között erről is beszéltek a szakemberek a Logopédia Európai Napján a Kaposvári Egyetemen. Az eseményt hagyományteremtő szándékkal hívta életre a Campus Pedagógiai Karának Gyógypedagógiai Intézete, a cél, hogy lehetőséget teremtsenek a pedagógusok, a szülők és a hallgatók az együttgondolkodásra.

Rövid mondókákkal, versekkel fejlesztik a gondolkodást és a beszédkészséget a bölcsődékben. Szükség is van az odafigyelésre, hiszen az elmúlt években jelentősen megnövekedett a megkésett beszédfejlődésű gyermekek száma is. A probléma egyre súlyosabb a szakemberek szerint.

Szili Katalin, logopédus, Kaposvári Egyetem:
Sajnos a gyermekek beszéde egyre súlyosabb problémákat mutat, mint hanghibában, mind a beszéd folyamatában megindulásában, mind a beszéd ritmusában, mind a kifejezőkészségben és sajnos ezek a problémák az iskolai életben is jelen vannak, olvasás, helyesírás zavarban mutatkozhatnak meg.


A nyelvi zavar pedig komolyan tanulási és szövegértési nehézségeket okozhat - hangsúlyozták a szakemberek a Logopédia Európai Napján a Kaposvári Egyetemen. Ezért is vetődött fel, hogy a jelenlegi 5 helyett 3 éves korban mérjék fel a kicsik beszédállapotát, így hamarabb kezdődhet el a fejlesztés. Kiemelték: az oktatási intézmények mellett a szülők is sokat tehetnek gyermekük beszédfejlődése érdekében.

Szili Katalin, logopédus, Kaposvári Egyetem:
A leggyakoribb probléma, az, hogy nagyon keveset beszélgetünk egymással, nagyon kevés interakciót kap egy kisgyermek, nagyon sokszor nézik a televíziót, nagyon sok háttérzene megy vagy rádió szól az autóban például, az élőbeszéd pedig eltűnik.


Prof. Dr. Csépe Valéria, akadémikus:
A középpontban egy valaki áll, úgy hívják, hogy gyermek.


Erről beszélt az eseményen Csépe Valéria professzor akit nemrégiben a köznevelés tartalmi megújításáért felelős miniszteri biztossá neveztek ki. Az agy kutatásával foglalkozó akadémikus arra hívta fel a gyógypedagógusok figyelmét: a kutatási eredményeket be kell építeni a napi tanítási gyakorlatba.

Prof. Dr. Csépe Valéria, akadémikus:
Azok a folyamatok, amelyek elindultak a köznevelés megújításában, eljutottak egy olyan felismerésig, amelyet más országban már felismertek, hogy első helyen ezzel a kérdéssel szakembereknek kell foglalkozni. S, majd utána jön a szakpolitika és a politika kijelölhet irányokat. De nekünk szakembereknek szakmai munkánk van.


A Kaposvári Egyetem hagyományteremtő szándékkal hívta életre az eseményt.

Dr. Di Blasio Barbara, intézetigazgató, egyetemi docens:
Elsősorban szakmai rendezvény, tehát logopédusok, gyógypedagógusok, fejlesztő pedagógusok, tanítók és az óvónők, akik itt megjelennek, s szeretnénk a hallgatóinkat is ebbe bevonni. A téma pedig tudományosan érdekes téma, amelynek lesznek gyakorlati hasznosítható részleteit.

Kaposvári Egyetem Pedagógiai Karának Gyógypedagógiai Intézete első ízben, hagyományteremtő szándékkal rendezte meg a Logopédia Európai Napját, amelynek egyik legfontosabb célja, hogy tovább erősítsék a régió gyógypedagógiai szakmai hálózatát. Erre nagy szükség van, hiszen egyre több somogyi gyermek, jelenleg a gyermekek 30 százaléka részesül logopédiai ellátásban.

(Somogy TV, Híradó)