Még mindig elöregedett az autópark
2017.01.05, Csütörtök
Több új autót adtak el a kereskedők tavaly az országban, mint egy évvel korábban. Ez a tendencia volt jellemző Kaposvárra is. Sőt, a kereskedők azt mondják, hogy aki csak teheti, készpénzzel fizet, és kevesebb a hitelből vásárló ügyfél. A Gépjárműimportőrök Országos Egyesülete további növekedésre számít, Erdélyi Péter ügyvezető elnök szerint a trend jó, de még mindig lassú a fejlődés.

Egy ilyen modern és szemet gyönyörködtető szalonautót 11 millió forintért bárki beállíthat a saját garázsába. De ennél szerényebb áron is vásárolható nullkilométeres kocsi. Míg a gazdasági válság utáni első években csak kevesen vettek új autót, mostanra sokan inkább vadonatúj járművet vásárolnak, mint használtat - mondja Tóth Gábor.

Tóth Gábor tulajdonos, Ford Tóth Kaposvár:
Lassan túl lesz ezen a krízisen az ország. És mindenkinek elöregedik az autója, és majdnem hogy kénytelen újat vásárolni. Az autógyártók próbálnak az árakban idomulni a pénztárcákhoz, úgy hiszem, hogy itt a kettő valahol találkozik.

2016-ban 96.500 új autót értékesítettek a magyar kereskedők, ez sokkal jobb eredmény mint amire számítottak a piac szereplői, hiszen tavaly januárban még csak 80 ezer darabra prognosztizálták az eladásokat. A fejlődés Kaposváron is számokban mérhető.

Tóth Gábor tulajdonos, Ford Tóth Kaposvár:
Azt mondom, hogy nálunk olyan 15-20%-os volt a növekedés. Ami kicsit megmozdult, a magán vevők, tehát ők is vásárolnak. Őket egy kicsit fogják még a devizahitelek. Tehát lehet, hogy cserélnének már, de még nem tudnak. Amint ezen túl lesznek, gondolom, hogy majd ők is cserélnek. Sok a készpénzes vásárlás, és hát a cégek azért év végén költögettek.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete jó eladási adatokra számít idén is. A prognózis szerint 2017-ben átlépheti a 100 ezres álomhatárt is az eladott nullkilométeres autók száma. Erdélyi Péter, az Egyesület ügyvezető elnöke azonban óva int az optimista hangulattól.

Erdélyi Péter ügyvezető elnök, Gépjárműimportőrök Országos Egyesülete:
A piac még mindig a válság előtti piacnak a kétharmadánál sem tart. úgyhogy azt kell mondjuk, hogy még itt lassú a fejlődés, ami itt alakul, de legalább a trendje jó.

A válság előtti esztendőkben nem volt meglepő az évi 165 ezres eladás sem - teszi hozzá Erdélyi Péter. Erre még várni kell, de nagyot lendítene a piacon, ha a Magyar Állam az adórendszer átalakításával ösztönözné az autócseréket - mondja a szakember.

Erdélyi Péter ügyvezető elnök, Gépjárműimportőrök Országos Egyesülete:
A regisztrációs adó, az valamelyest függ a környezetterheléstől, de egyedül az. Egyetlen más tényező nem függ vagy pedig fordítottan függ. Tehát istenigazából sokkal inkább támogatja a mai Magyar Állam az üzemelés során a régebbi autókat.

Romániában kuponokat kaptak az autótulajdonosok a forgalomból kivont öreg autók után. Németország legtöbb nagyvárosába pedig a károsanyagkibocsátás alapján lehet behajtani. Háromféle emissziós matricát kapnak az autók, és ahol csak zölddel lehet behajtani, ott a citromsárga vagy piros plakettel rendelkező autós vagy leparkol és bebuszozik, vagy vállalja a minimum 80 eurós, vagyis közel 25 ezer forintos bírságot. Hasonló rendszer működik Ausztriában is. Európa 28 országa közül 20-ban környezetterhelési adót vetnek ki a káros anyagot kibocsátó járművekre, hazánkban még nem, s valószínűleg ez az oka annak, hogy ennyire elöregedett a hazai gépjárműpark.

(Somogy TV, Híradó)

Hozzászólás: